Retrogamen op de Raspberry Pi 4

      Reacties uitgeschakeld voor Retrogamen op de Raspberry Pi 4

Sinds de Pi 4 op de markt is en RetroPie zijn emulatiesoftware op die veel krachtiger hardware (cpu, gpu en geheugen van 1, 2, 4 of 8 GB) heeft aangepast, ondersteunt de Pi veel meer games.

RetroPie_Pi4

Combineer een Raspberry Pi 4 (2GB) met RetroPie, een 128GB SD-kaart en een Flirc case en je krijgt een fantastische gamingconsole.

Dit artikel is een aanvulling op ons eerdere project “Retrogamen op de Pi 3+”. Maar nu bestaat onze gamingconsole uit een Pi 4 met 2 GB geheugen en een microSD-kaart van 128 GB. De oude arcade-games en de games van de eerste generaties consoles (bijvoorbeeld: Atari 2600 , SG-1000, NES, SNES, Sinclair, etc) liepen op de Pi 3+ natuurlijk al prima. Het zijn vooral de games van de latere generaties consoles die van de extra Pi-power profiteren.

Deze krachtiger consoles kwamen vlak vóór het millennium op de markt, bijvoorbeeld: Sony Playstation 1 (1995), Nintendo 64 (1997), Sega Dreamcast (1999). Hierop draaiden voornamelijk 3D-games. We hebben een aantal bekende games getest en sommigen die eerst helemaal niet  liepen draaiden nu soepel en speelbaar en sommigen die eerst al haperden en nauwelijks speelbaar waren haperden nu iets minder, en waren iets meer speelbaar. Blijkbaar moeten voor sommige games de emulatoren nog wat verfijnd worden.

Een kleine FAQ voor RetroPie vind je in dit Basis-artikel.

Legale ROMS

Op veel plekken op internet zijn roms van oude arcade- en console- games te downloaden, maar die zijn in de meeste gevallen illegaal, tenzij je het originele spel op een cartridge in bezit hebt.
Als je het gamen legaal wilt houden, zijn er toch genoeg mogelijkheden:

Overklokken

De Pi 4 laat zich makkelijk overklokken. Open een ssh-verbinding met de Pi 4, open het bestand /boot/config.txt met een editor en zet er in plaats van de regel ‘arm_freq=800’ de onderstaande instructies in:

sudo nano /boot/config.txt
over_voltage=6
arm_freq=1750
gpu_freq=700

Niet in alle gevallen zal overklokken van de cpu en gpu helpen, maar je kunt het altijd proberen.

Playstation

Die Hard Trilogy, (Playstation, Sega, 1996, devel. Probe, publish. Fox Interactive), succesvolle game, gemaakt naar de eerste 3 Die Hard films van Bruce Willis.  Vooral deel een is erg geslaagd, Hierin moet je je door diverse verdiepingen van de Nakatome Building worstelen waarbij elke verdieping een labyrinth is vol terroristen en gijzelaars. Vooral de isometrische view en het feit daar je door muren heen kunt kijken is erg goed. 
Metal Gear Solid, (Playstation, Windows, 1998, Konami), game met isometrisch perspectief, waarin je het hoofdkwartier van een groep terroristen moet binnendringen door langs bewakers en bewakingscamera’s te sluipen.
Resident Evil, (
Tomb Raider I, II, III

Nintendo 64

007 – Golden Eye draait met af en toe hinderlijke haperingen.
Mario Kart 64 draaide op de Pi 3+ al soepel, op de Pi 4 nog steeds.
Perfect Dark (zelfde als Golden Eye)
Re-Volt waarin je racet met rc-autootjes, was op de Pi 3+ niet speelbaar. Al meteen in het begin was het 3D-menu nog trager dan een diashow. Maar op de Pi 4 loopt het spel bijzonder vlot, zoals het hoort. 

Dreamcast

De Dreamcast is maar kort op de markt geweest, begin 2001 werd de productie gestaakt. Toch zijn er een aantal mooie games voor gemaakt.

Vergeten games

Bij het snuffelen door de oude games, kwamen we er ook tegen die nooit de waardering en fanbase hebben gekregen die ze verdiend hadden:

Ten eerste Heart of Darkness (Playstation en Windows) van Amazing Studio uit 1998. Dit is een geweldig mooie platform-puzzel-shooter waarin de cutscene’s  naadloos zijn opgenomen in de gameplay. Heart of Darkness is naar mijn idee een van de laatste en mooiste vertegenwoordigers van het platformgenre. Deze game was lang in ontwikkeling, waardoor hij pas op de markt kwam, toen andere game developers al 3D-games presenteerden. Hij kreeg dan ook niet de aandacht en het succes dat hij verdiende en werd al gauw gratis meegeleverd bij nieuwe grafische kaarten voor de pc.

Lady_Sia

Als tweede voorbeeld van een vergeten game is er Lady Sia voor de Game Boy Advance, van ontwikkelaar RFX Interactive en uitgever TDK Mediactive, uit 2001. Ook dit is een platformspel en ook erg leuk gemaakt, met veel oog voor detail. Het kreeg alleen nooit de waardering die het m.i. verdiende.

Tips

Tip 1: Klopt de videoresolutie niet bij een bepaald spel? Open dan het ‘launch menu’ door eerst het spel te starten en dan meteen daarna op de select-button te drukken, en vervolgens op de spatiebalk op het toetsenbord. Je krijgt dan het launch menu waarin je de emulator en de bijbehorende videoresolutie kunt aanpassen. De emulatorinstellingen zijn er voor emulator zonder en met rom !
Let op, het launch menu moet wel van te voren geactiveerd zijn. Dat kun je doen via het hoofdmenu Options / Run Command Configuration.