Het allereerste videogame dat ik ‘100 jaar’ geleden op mijn televisie speelde was Pong, op een simpele no-name ‘console’ met twee draaipotmeters aan draadjes, voor twee personen. Maar spannend was het wel!
Met de Raspberry Pi Pico ga je als het ware terug naar de begintijd van de computer: een kleine eenvoudige processor, eenvoudige software, en daar dan toch zoveel mogelijk uithalen.
Pong
Daarom is dit kleine project een eerbetoon aan het oude spel Pong. De aanleiding was het PicoPong-project met MicroPython-script van GurgleApps.com. dat ik tegenkwam op YouTube. Alle ingrediënten had ik toevallig al in huis: de Pi Pico en het mooie en goedkope I2C micro oled-display (0,96 inch, 128×64p) met SSD1306-chip. Daarnaast twee simpele potmeters en oplaadbare batterijen met een houder. Tot slot natuurlijk het houten doosje met houten letters, beide van de Action.
Een belangrijk voordeel van deze arcadebox, is dat de potmeters geen losse controllers aan een snoertje zijn, maar vast ingebouwd zitten, en ook in dezelfde richting bewegen als het streepje dat het batje voorstelt.
Bovendien kun je nu tegenover je tegenstander zitten, zoals dat bij pingpong/tennis hoort.
Benodigdheden
- Raspberry Pi Pico
- ssd1306 I2C oled-display 128×64
- 2 × potmeter 10K ohm met knop
- passieve zoemer
- minibreadboard
- aan/uit-schakelaar
- batterijhouder
- 4 × oplaadbare AA-penlights (1.2V)
- houten decoratiebox (minimaal 12×7×5cm)
- houten letters
Totale kosten: 29,55